- Pengurusan kemasukan dan pendaftaran (Akademik) pelajar tempatan dan antarabangsa
- Pendaftaran kursus
- Penyediaan kalendar akademik
- Penyediaan jadual waktu kuliah dan jadual waktu peperiksaan
- Pengurusan pelantikan dan perjumpaan tenaga pengajar
- Pengurusan peperiksaan dan ujian MUET pelajar
- Pengurusan modul kursus
- Pengurusan semakan kurikulum Program Asasi Pengurusan
- Pengurusan dokumen COPPA dan pematuhan MS ISO (Akademik)
- Urus setia Mesyuarat JK Permurniaan dan Pemeriksa Peperiksaan Akhir
- Pengurusan pemilihan program Sarjana Muda UUM bagi lepasan Program Asasi Pengurusan tahun semasa
- Pengurusan pengesahan tamat belajar dan penyediaan transkrip akademik Program Asasi Pengurusan
- Pengurusan promosi program akademik - Program Asasi Pengurusan dan Program Sarjana Muda UUM
- Pengurusan Minggu Suai Kenal dan pendaftaran (fizikal) pelajar.
- Pengurusan lantikan EXCO Persatuan Pelajar Asasi Pengurusan dan Majlis Ikrar Pemimpin
- Pengurusan Mesyuarat Persatuan Pelajar Asasi Pengurusan.
- Memberi khidmat nasihat kepada EXCO Persatuan Pelajar Asasi Pengurusan.
- Pengurusan takwim aktiviti pelajar dan penyelarasan aktiviti anjuran persatuan pelajar.
- Pengurusan aktiviti pelajar di bawah program anjuran Majlis Dekan/Pengarah Asasi Universiti Awam.
- Penyelarasan aktiviti mentor-mentee bersama tenaga pengajar Program Asasi Pengurusan.
- Pengurusan khidmat bimbingan dan kebajikan kepada pelajar-pelajar yang memerlukan.
- Pengurusan aktiviti pelajar bagi memenuhi agenda SDGs di samping memenuhi KPI jabatan
- Memperkasa bakat dan kemenjadian pelajar
- Mengurus database pelajar
- Pengurusan pentadbiran am pejabat
- Pengurusan dan pembangunan sumber manusia
- Pengurusan kewangan
- Pengurusan aset & inventori
- Pengurusan stor
- Pengurusan dokumen dan fail
- Pengurusan kualiti (5S, pelan strategik, KIK dll) dan audit (pentadbiran)
- Pengurusan risiko dan KKP
- Pengurusan kebersihan dan keselamatan pejabat
- Pengurusan pembangunan dan penyelenggaraan pejabat
- Pengurusan Bantuan Kewangan Asasi (BKA) pelajar
- Pengurusan deksripsi tugas (JD) dan myPortfolio
- Pengurusan mesyuarat dan bengkel anjuran jabatan
- Pengurusan lawatan pihak luar
- Pengurusan maklum balas pelanggan/ service desk
- Pengurusan laman web jabatan
- Pengurusan media sosial jabatan
- Pemudahcara bagi aktiviti promosi, akademik dan pembangunan pelajar